MARJOLIJN DIJKMAN

Depth of Discharge
16.9.–13.11.2022

Den immersiva filmen Depth of Discharge (2021) transformerar den förföriska och fascinerande magin från föreställningarna på 1700-talets upplysningstid till en abstrakt studie kring nio olika elmätningsenheter och deras rötter. Filmen är en del av ett större projekt, en verkserie som visar hur elektriciteten som en del av naturvetenskapenrna alltsedan 1700-talet har förknippats med upplysningens ideal.

Fastän elektriciteten har fängslat människorna alltsedan civilisationens första tider började man i Europa på allvar förstå dess vetenskapliga egenskaper först under upplysningstiden. Till en början sågs elektriciteten som underhållning och magi; de föreställningar som arrangerades för allmänheten fokuserade inte på att förklara fenomenen vetenskapligt utan presenterade dem som något uppseendeväckande och spektakulärt.  Depth of Discharge återvänder till den tid då elektriciteten var synlig, vilket den inte är i våra dagar, då största delen av de elektriska processerna är dolda och av oss uppfattas som mer eller mindre självklara.

Depth of Discharge har skapats med hjälp av elektrofotografi, och Dijkman har använt urladdningsplattor gjorda av tennpläterade skivor, bekanta från olika slags pekskärmar, då hon fotograferat teknologi- och energibruksrelaterat elektrifierat material, till exempel mineraler, litium, kol, kretskort, kopparledningar och  mobiler. Verkets ljudvärld är komponerad av inspelningar av elurladdningar på olika frekvenser. Under Dijkmans händer förvandlas elektriciteten genom mikroskopiska interaktiva reaktioner till en synlig aktör, som får en nästan animistisk karaktär.

Marjolijn Dijkman (f. 1978, NL) bor och arbetar i Bryssel (BE) och Saint-Mihiel (FR). Hennes praktik utnyttjar en bred skala av filmens, fotograferingens, skulpturens och installationens medel och stöder sig även på forskningen. I fokus ligger skärningspunkterna mellan kulturen och de olika vetenskapsgrenarna. Dijkmans verk kan ses som ett slags spekulativ fiktion; de baserar sig till en del på fakta och forskningsresultat, men dessa överförs ofta till fantasins värld.

Utställningen stöds av Museiverket.