Fuyuko Matsui skapar moderna feministiska tolkningar av traditionerna inom målarkonsten och skräckestetiken i Japan. Hon blåser nytt liv i spökbilder som samtidigt är känsliga och eteriska, groteska och våldsamma. I sitt hypnotiska videoverk Regeneration of a Breached Thought (2012) visar Matsui sitt eget ansikte i närbild när en luftström får håret att blåsa över hennes ögon och läppar. I en annan sekvens bubblar irisen upp ur hennes ögonvita, i en tredje springer en vit, rysk vinthund med ovanligt lång svans runt i en ring tills den faller ihop på marken. Verket förefaller inte att ha någon egentlig intrig, utan handlingarna och tankarna binds samman av en framflytande berättelse som väcker till liv de betydelser som göms i drömmarnas omedvetna värld.
Hundens svans far omkring på den vita duken, och Matsuis hår, som tycks leva sitt eget liv, slingrar sig omkring hennes ansikte. Den ryska vinthunden är ett motiv som Matsui ofta använt sig av och det monsterlika håret åter ses ofta i japansk konst och japanska filmer som symbol för sexualitet och för en själ som plågas av mörkrets krafter. I den japanska kulturen ska håret vara välkammat. Långt hår har av tradition sammankopplats med okontrollerade och farliga lustar, och därför finns det en hel mängd regler för hur den japanska kvinnans hår ska se ut. Matsui är själv övertygad om att de sorger man upplever i livet lämnar sina minnesspår också i håret.
Ett vilt, otyglat och trassligt hår leder in tankarna på Matsuis feminism. Matsui har sagt att hon bara beskriver kvinnor, eftersom hon som kvinna endast kan förstå kvinnliga känslor. Hon har också talat om alla små smärtsamheter som dagens kvinnor i Japan får utstå, för trots jämställdhetsprincipen i landet har könsrollerna bibehållits och är alltjämt betydande och begränsande.
En blind, aristokratisk jakthund drömmer om att kunna springa omkring lätt och fritt. Matsui håller ögonen slutna som om hon kände något obehagligt på sitt ansikte. En bild som liknar ett blödande öga är som direkt ur Tanizaki Jun’ichirôs Shunkinshô, som är en berättelse om en blind kotolärare eller ur Luis Buñuels och Salvador Dalis berömda surrealistiska svartvita film Den andalusiska hunden. Vems drömmar ser vi egentligen på, vems tankar återskapar vi? De syner som Matsui orkestrerar rör sig någonstans i terrängen mellan det privata och det gemensamma, det fysiska och det psykiska.
Kommissionär för Regeneration of a Breached Thought är Rolex (Japan) Ldt, som också understött verket. Utställningen har fått stöd av Undervisnings- och kulturministeriet.
Fuyuko Matsui (松井冬子, f. 1974) är en japansk bildkonstnär som behärskar såväl det västerländska sättet att måla som den traditionella japanska Nihonga-tekniken. Hennes verk baserar sig på den psykoanalys som hon själv genomgått och på hennes egna känslor. De berättar också om hennes intresse för teman som förlust, makt, underkuvande och trauma.