Fuyuko Matsui luo moderneja, feministisiä tulkintoja japanilaisen maalaustaiteen ja kauhuestetiikan perinteestä. Hän puhaltaa uutta elämää kummitteleviin kuviin, jotka ovat samaan aikaan herkkiä ja eteerisiä, groteskeja ja väkivaltaisia. Hypnoottisessa videoteoksessaan Regeneration of a Breached Thought (2012) Matsui kuvaa omia kasvojaan ilmavirran puhaltaessa hiuksia hänen silmilleen ja huulilleen. Toisessa kohtauksessa hänen silmämunansa iiris kuplii ylös, seuraavassa epätavallisen pitkähäntäinen, valkoinen venäjänvinttikoira juoksee ympyrää, kunnes valahtaa maahan. Teoksessa ei tunnu olevan tarinaa, vaan toiminnan ja ajatukset yhdistävä kerronta ikään kuin virtaa herättäen unien tiedostamattomaan maailmaan upotetut merkitykset.
Koiran hännän kieppuessa ympäri valkokangasta, kietoutuvat myös Matsuin ympärille hiukset, jotka tuntuvat elävän omaa elämäänsä. Venäjänvinttikoira on Matsuin monesti käyttämä aihe, kun taas hirviömäiset hiukset nähdään usein japanilaisessa taiteessa ja elokuvissa symboloimassa seksuaalisuutta ja pimeiden voimien riivaamana olemista. Japanilaisessa kulttuurissa hiusten kuuluu olla järjestyksessä; pitkät hiukset ovat perinteisesti yhdistetty hallitsemattomiin ja vaarallisiin haluihin, minkä vuoksi japanilaisten naisten hiuksiin on liitetty monia sääntöjä. Matsuin oman uskomuksen mukaan elämässä koetut surut myös jäävät hiuksiin muistiin.
Villit, kahlitsemattomat, sotkuiset naisen hiukset kuljettavat ajatukset Matsuin feminismiin. Matsui on sanonut kuvaavansa vain naisia, koska hän voi naisena ymmärtää ainoastaan naisten tunteita. Taiteilija on puhunut myös naisena olemisen pienistä kivuista nyky-Japanissa, missä tasa-arvosta huolimatta sukupuoliroolit ovat säilyneet vahvoina ja rajoittavina.
Sokea, aristokraattinen metsästyskoira uneksii juoksevansa kevyesti ympäriinsä. Matsui pitää silmänsä suljettuina, aivan kuin tuntisi kasvoillaan jotain epämiellyttävää. Vertavuotavaa silmää muistuttava kuva on kuin suoraan Tanizaki Jun’ichirôn sokeasta koto-opettajasta kertovasta tarinasta Shunkinshô tai kuuluisasta surrealistisesta, Luis Buñuelin ja Salvador Dalin mustavalkoelokuvasta Andalusialainen koira. Kenen unia oikein katselemme ja kenen ajatuksia toisinnamme? Matsuin orkestroimat näyt vaeltavat jossain yksityisen ja yhteisen, ruumiillisen ja spirituaalisen välimaastossa.
Regeneration of a Breached Thought on Rolex (Japan) Ldt:n komissioima ja tukema teos. Näyttely on saanut tukea Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.
Fuyuko Matsui (松井冬子, s. 1974) on japanilainen kuvataiteilija, joka hallitsee sekä länsimaisen maalaustyylin että perinteisen japanilaisen Nihonga -maalaustekniikan. Matsuin teokset pohjautuvat taiteilijan läpikäymään psykoanalyysiin ja hänen tunteisiinsa. Ne kertovat myös hänen kiinnostuksestaan menetyksen, vallan, alistamisen ja trauman teemoihin.