TRE BLICKAR PÅ LANDSKAPET

Holmberg – Munsterhjelm – Westerholm
31.1.–18.5.2025

Tre blickar på landskapet är en ren fröjd för det klassiska måleriets vänner, med verk av Werner Holmberg (1830–1860), Hjalmar Munsterhjelm (1840–1905) och Victor Westerholm (1860–1919). Utställningen undersöker ur ett samtida perspektiv hur tre på varandra följande konstnärer tog de första stegen mot friluftsmåleriet i Finland och lade grunden för avbildandet av det finländska landskapet. Helheten presenterar Düsseldorfskolans inflytande på vår konst och hur den  lyfte fram naturen som konstnärens viktigaste lärare. I utomhusskisserna dokumenterades omedelbara upplevelser och platskänsla, så som morgondimma, kvällssol, ett annalkande åskväder eller romantiskt månsken, som i ateljén blev del av fängslande oljemålningar.

Düsseldorfs roll som konstcentrum var som inflytelserikast under mitten av 1800-talet, då även landskapsmåleriet blev populärare än avbildandet av historiska motiv. Den konstundervisning som gavs i den tyska staden lockade till sig utländska konstnärer, speciellt från Finland, Sverige, Norge och Amerika. Werner Holmberg var den första konstnären som åkte till Düsseldorf från Finland, och under 1800-talet följde ett tjugotal finländska konstnärer i hans fotspår . Hjalmar Munsterhjelm, som hade en kort bekantskap med Holmberg, var den första finländaren som slutförde sina studier vid Düsseldorfs konstakademi, medan Victor Westerholm var skolans sista finländare, då Europas konstnärliga centrum redan tydligt flyttat till Paris.

Trots att 1800-talets syn på vårt landskap är ganska romantisk och förskönande  ger den oss en intressant bild av tiden, dess värderingar och vårt förhållande till den omgivande världen. Lärorna, motivvalen och intresset för naturen som kom från Düsseldorf hade stor inverkan på hur vårt nationallandskap utformades . Holmberg och Munsterhjelm lyfte fram den finländska naturen som ett seriöst motiv, i motsats till de europeiska kollegornas uppfattning om att vårt landskap var monotont och okonstnärligt. Holmberg skapade sina  finländska landskap genom att sammanföra skisser från olika ställen på ett kollageliknande sätt i enlighet med Düsseldorfskolans poetiska kompositionsprinciper. I sin omfattande produktion fokuserade sig Munsterhjelm främst på att stämningsfullt avbilda den tavastländska landsbygden under olika tider på dygnet och året. Westerholm däremot förde avbildandet av vårt landskap mot ett realistiskt och impressionistiskt håll, och han målade till sist även stora verk under fri himmel.

Utställningen är producerad av Åbo konstmuseum och innehåller verk från museets egen samling samt från följande offentliga konstsamlingar: Nationalgalleriet / Konstmuseet Ateneum, Gösta Serlachius stiftelse, Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, Finlands Bank, Stiftelsen för Åbo Akademi och museet Ett Hem.

Utställningen är kuraterad av Åbo konstmuseums amanuens Selina Kiiskinen.