Beast Type Song (2019) är en 38 minuter lång berättelse som handlar om språkets bedräglighet. Narrativet vävs samman av olika texter, folktraditioner, musik, dans, postapokalyptisk science fiction-litteratur och en apokalyptisk verklighet. Den mångskiktiga texten är fylld med referenser, kodade betydelser, översättningar och översättningsfel, citat, manus och interna skämt. Den uppstod ur Sophia Al-Marias frustration över språket, skrivande och sitt arbete som manusförfattare för kommersiella tv-produktioner. Konstnären har jämfört verkets skapandeprocess med en irriterande hosta som förvandlades till ett djupt, djuriskt vrål.
Genom att blanda arkivmaterial och iscensatta scener samlar Beast Type Song en grupp dissidenter , varav en del sedan länge varit döda och mytologiserats (Michelle Cliff, Mohamed Choukri, Ghassan Kanafani, Shakespeares Caliban) och en del är samtida (konstnären Tosh Basco, skådespelarna Elizabeth Peace och Yumna Marwan, Al-Maria samt de vita duvorna). Libanesiska Etel Adnans poesibok The Arab Apocalypse från 1989 utgör ramverket för berättelsen. Huvudpersonerna driver filmen framåt med icke-linjära hopp medan de genom teckning, rörelse och musik granskar sitt koloniala arv och söker efter ett ordlöst, förbättrat och friare sätt att leva. Förkortningen av verkets titel, BTS, hänvisar till genren making-of, där man får följa med bakom kulisserna (behind-the-scenes) på en film- eller tv-produktion. Samtidigt utmanar verket oss att fundera över hur vårt eget manus är skrivet.
Sophia Al-Maria (f. 1983) är en qatarisk-amerikansk konstnär, skribent och filmskapare bosatt och verksam i London. Hennes produktion präglas av ett intresse för berättande och myternas kraft, och av att föreställa sig en revisionistisk historia och alternativa framtider. Hennes verk behandlar språk, imperialism, postkolonial identitet och mothistoria, och de kombinerar kritisk noggrannhet och affektiv laddning genom att undersöka och dramatisera nutiden. Beast Type Song (2019) är den första delen i en trilogi som fortsätter med verken Tender Point Ruin (2021) och Tiger Strike Red (2022).
Visningstiderna
Du kan planera ditt besök efter visningstiderna. Vänligen notera museets öppettider och att starttiderna är vägledande. Du kan också börja titta mitt under en visning.
11:00 | 11:38 | 12:16 | 12:54 | 13:32 | 14:10 | 14:48 | 15:26 | 16:04 | 16:42 | 17:20 | 17:58 | 18:36
Utställningen stöds av Museiverket. Courtesy of the artist, Anna Lena Films, Paris and Project Native Informant, London.