21.5.2022

Lördagen 21. maj 2022 klo 18.00 – 24.00
Fritt inträde till museet
Museernas natt på Åbo konstmuseum

Gör en kvälls- och nattpromenad från museum till museum i Årets museistad! Under kvällens lopp kan du njuta av konst och historier, av musik och miljöer i vårkvällens Åbo.

Museet är öppet kl. 18-24 med fritt inträde. Café Victor serverar läckerheter hela kvällen och DJ Kulmisjärvi står för kvällens rytmer.

Miniguidningar på finska
kl. 18, 18.30, 19 & 19.30

Miniguidningar på finska (15 min.) presenterar utställningen av den senegalesiske samtidskonstnären Omar Victor Diop. Diops  anslående fotografier fångar samtida afrikanska sensibiliteter, ofta med fokus på omstöpning av historien, representationer av diasporiska erfarenheter och svart motstånd i ett globalt perspektiv. Produktionen kombinerar fotografi, bildkonst, mode, design och porträtt.

TkuÖpenMic x Åbo konstmuseum:
(home)land
Scenpoesi kl. 20-

På museernas natt öppnar Åbo konstmuseets scen för fräsch scenpoesi och överraskningsartister. Kihwa-Endale och Ahmed Zaidan kommer att uppträda som poeter inbjudna av ordkonstkollektivet Turun Lavatauti. Språket är engelska och kvällens tema (home)land.

I open mic-delen efter föreställningarna är ordet fritt för alla som är intresserade av att presentera sina egna texter. Tiden som tilldelas för en artist är begränsad till cirka fem minuter. Anmälning på plats. Principer för ett tryggare rum gäller för evenemanget. Kvällen leds av Emma Leppo.

I samarbete med Turun Lavatauti & Åbo konstmuseum.

Utställningar
kl. 18-24 fritt inträde