SAARA EKSTRÖM

28.11.2025–18.1.2026

I Saara Ekströms film Hypnos (2024, 9:11 min) förvandlas den japanska no-teaterns masker till portaler till spirituella, rituella och psykologiska tillstånd förkroppsligade av en tät skog. Verket väcker grundläggande, existentiella frågor då det utforskar det undermedvetna både som ett inre landskap och som ett lager i den kollektiva historiens väv, rotat i natur och tid.

Hypnos är en dröm som skogen inbjuder oss att drömma med den. Verket är filmat på 16 mm från senhöst till tidig vår, under årstider då skogen är i långsam förändring eller fortfarande sover. Maskerna, som filmats i Japan, har sitt ursprung i den animistiska shintoismens ritualer och danser, och fungerar som förmedlare mellan människan och naturens heliga krafter. Genom maskerna kan vi förvandlas, övervinna våra begränsningar och skåda in i skogens och vår psykes djup. Skogarna som visas i verket ligger på Kökar, Själö och Runsala, i uråldriga landskap som ständigt förnyas, där träd, växter och varelser föds, gror och förmultnar.

Saara Ekström (f. 1965, Åbo) arbetar med film, fotografi, text och installation. Hennes senaste produktion skapar kopplingar mellan geologiska processer, evolution, kroppslighet och det undermedvetna. Verken närmar sig tidens stora mysterium – födelsens, dödens och den ständiga förändringens cykel. Ekström har i sin konst granskat nymaterialism, den djupa tiden och andra arter långt innan temana blev centrala inom nutidskonsten. Hennes verk har visats i omfattande separatutställningar sedan 1990-talet och hennes filmer, som bygger på avantgardefilmens traditioner, har visats på flera internationella filmfestivaler.

saaraekstrom.com

Utställningen är en del av Dahlström Eminentia -priset för förtjänstfullt konstnärligt livsverk som tilldelades Ekström 2025 av Konstföreningen i Åbo. I prismotiveringen nämns Ekströms kreativitet, förmåga att förnya sig, hennes aktiva internationella konstnärskarriär och betydelsen av hennes banbrytande produktion. Prissumman på 15 000 euro delas ut vart tredje år ur Ellen och Magnus Dahlströms testamentsfond, som förvaltas av Stiftelsen för Åbo Akademi.

Utställningen stöds av Museiverket och Konstföreningen i Åbo. Filmen har fått produktionsstöd från AVEK, Svenska Kulturfonden och Serlachiusmuseerna.