13.10.2022

Seniorernas dag

Åbo konstmuseum
Torsdagen 13. oktober 2022 kl. 13.00 – 16.00
Guidningen ingår i priset på museets entrébiljett (pensionärer 7 €, fritt inträde för assistent eller stödperson)
Seniorernas dag

Välkommen att njuta av konst och möten! Man får bekanta sig med utställningen Greta Hällfors-Sipilä & Sulho Sipilä som presenterar konstnärsparets konst och liv tillsammans från 1910- till 1940-talet.

Ohjelma / program

klo 13 Opastettu kierros Greta Hällfors-Sipilä & Sulho Sipilä -näyttelyyn (suomeksi)

kl. 14 Guidad rundtur i utställningen Greta Hällfors-Sipilä & Sulho Sipilä (på svenska)

klo 15 Luento: Kari Törrönen: Sipilät – Modernismin pioneerit Suomessa

Sulho Sipilän sisarenpoika, professori Kari Törrönen valottaa luennollaan taiteilijaparin elämää ja kehitystä taiteilijoina vertaillen heidän samoista kohteista tekemiään maalauksia. Törrönen on kuratoinut kaksi näyttelyä Sipilöistä ja toimittanut heistä kirjan Suomi 100 -juhlavuoden yhteydessä.

Man kan delta i programmet med museets entrébiljett (pensionärer 7 €, fritt inträde för assistent eller stödperson). Begränsat antal platser, anmälningar i förhand till museets info:

info@turuntaidemuseo.fi / 040 6323 378

Tillbaka till evenemang