18.3.2020

Åbo konstmuseum
INSTÄLLD

Onsdag 18.3. kl. 11–15

Program ingår i inträdesbiljetten (pensionärer 7 €, fritt inträde för assistent eller stödperson).
Hitta hitHinderfri tillgänglighetFacebook event
INSTÄLLD - Seniorernas dag

Åbo konstmuseum är stängt för tillfället för att hindra spridningen av coronavirusepidemin. Alla evenemang, bokningar och guidningar i museet ställs in fram till slutet av april.

Program:

kl. 12 Guidning på finska: Löytöretkiä
Löytöretkiä esittelee lääketieteen ja kirurgian tohtori Lars Göran Johnssonin (s. 1930, Tampere) runsaan 500 teoksen lahjoituskokoelman sen keskeisten osa-alueiden kautta. Näyttely täyttää poikkeuksellisessa laajuudessaan museon molemmat näyttelykerrokset ja nostaa esiin modernismin klassikoita ja pohjoismaisia nykytaiteen kärkinimiä.

kl. 13.15 Föreläsning på finska: Löytöretkiä kulttuurihyvinvointiin
Helena Leminen ja Mirva Nurmio-Böse Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksestä avaavat luennolla näkökulmia taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksiin. Luennolla pysähdytään aiheen äärelle kuvien, musiikin ja keskustelun avulla.

kl. 14 Guidning på svenska: Upptäcktsfärder
Upptäcktsfärder presenterar med. och kir. dr Lars Göran Johnssons (f. 1930, Tammerfors) donationssamling på drygt 500 verk genom att ta fasta på dess centrala delområden. Utställningen, som är exceptionellt omfattande och fyller museets båda våningar, lyfter fram modernismens klassiker och de främsta namnen inom den nordiska nutidskonsten.

Gå tillbaka till evenemang