Senegalilainen nykytaiteilija Omar Victor Diop (s. 1980) vangitsee näyttäviin valokuviinsa modernia afrikkalaista sielunmaisemaa ja keskittyy kuvissaan usein historian toisinnäkemiseen, diasporakokemusten kuvaamiseen ja mustan vastarinnan globaaliin politiikkaan. Diopin tuotannossa yhdistyvät valokuva, kuvataide, muoti, muotoilu ja muotokuvaus. Hän käyttää keskeisenä välineenään taiteellista omakuvaa tarkastellessaan representaatioiden politiikkaa, yhteisöllisyyden kuvaamista ja identiteetin rakentumista sosiaalisten standardien mukaiseksi (self-fashioning). Ilmaisulle ominaista on huolellisesti lavastettu, dramaattinen kuvasto, jonka päähenkilönä ja välittäjänä taiteilija itse esiintyy.
Näyttely kokoaa ensi kertaa yhteen kolme Diopin merkittävintä teoskokonaisuutta Allegorian, Diasporan ja Libertyn. Lisäksi esillä on Autographin tilausteos Windrush, joka ei ole ollut koskaan aiemmin näytteillä.
Diaspora (2014) pohjautuu 1500–1800-luvuilta peräisin oleviin länsimaisiin muotokuviin mustista henkilöistä, jotka ovat omana aikanaan saavuttaneet merkittävän aseman eurooppalaisissa hoveissa, tieteessä, politiikassa tai yhteiskunnallisissa liikkeissä, mutta joita ei valtavirran narratiiveissa useinkaan kohtaa. Pitkälti historiallisiin maalauksiin perustuva ja nykyaikaisilla viittauksilla leikittelevä sarja nostaa esiin neljän vuosisadan ajalta merkittäviä afrikkalaisia, jotka ovat eläneet poikkeuksellisen elämänsä diasporassa.
Liberty (2017), alaotsikkonaan A Universal Chronology of Black Protest, tulkitsee uudelleen historiallisesti merkittäviä, mustien vapaustaisteluun liittyviä kapinaliikkeitä aina Etelä-Afrikan apartheidin vastaisesta liikkeestä Amerikan, Karibian ja Euroopan kansalaisoikeuskampanjoihin ja nykyiseen Black Lives Matter -politiikkaan. Teoksissa Diop tarkastelee myös sitä, mikä yhdistää ja määrittää tätä jatkuvaa maailmanlaajuista kamppailua tasa-arvon ja ihmisoikeuksien puolesta.
Diopin viimeisin, Paris Photossa marraskuussa 2021 julkistettu projekti Allegoria (2021) käsittelee mielikuvituksen keinoin ilmastokriisiä ja sen vaikutuksia globaaliin etelään, erityisesti Afrikan mantereeseen. Eloisissa, metaforisissa ja paratiisinomaisissa kuvissa taiteilija esiintyy itse keskellä kasvillisuudesta ja eläimistöstä huolellisesti rakennettua, upeaa kuvastoa, joka lainaa avoimesti elementtejä klassisesta maalaustaiteesta, uskonnollisesta ikonografiasta, länsiafrikkalaisesta studiomuotokuvauksesta sekä luonnontieteellisistä oppikirjoista ja tietosanakirjoista. Taiteilija pohtii ihmiskunnan kohtaloa luonnonkatastrofien ja ympäristön tuhoutumisen jälkeen ja kysyy, miten voimme yhdessä toimien turvata ihmiskunnalle elinkelpoisemman tulevaisuuden.
Vuonna 2018 Autograph kutsui Diopin luomaan kaksi uutta teosta perustuen kokoelmansa ikonisiin arkistokuviin. Windrush -muotokuvat kunnioittavat HMT Empire Windrushin saapumisen 70-vuotispäivää ja kuvaavat 40-luvulla Länsi-Intiasta Iso-Britanniaan saapuneita karibialaissiirtolaisia heidän uuden elämänsä alussa: vielä täynnä toivoa ja odotusta ennen syrjinnän, vaikeuksien ja työttömyyden täyttämää ankaraa todellisuutta.
Näyttely on toteutettu ja tuotettu yhteistyössä Lontoon Autographin ja pariisilaisen Galerie MAGNIN-A:n kanssa. Se perustuu alun perin vuonna 2018 Lontoossa esillä olleeseen Autographin näyttelyyn, jonka kuratoivat Renée Mussai ja Mark Sealy. Nyt nähtävän kiertonäyttelyn on koonnut Renée Mussai ja sitä taustoittaa tuore julkaisu Omar Victor Diop (5 Continents Editions, 2021).