Scenic View (2023) on kokeellinen luontoelokuva metsämaiseman katsomisesta. Se lähestyy aihettaan yllättävistä näkökulmista ja rohkaisee pohtimaan, mitä näemme ja kenen kertomusta uskomme, kun totutuilta tuntuvat asiat monimutkaistuvat arvaamatta.
Teoksen keskiössä on ihmiskatseen suhde metsässä nähtyyn maisemaan. Luonnontilainen metsä on käynyt niin harvinaiseksi, että siitä on tullut katsojalleen lähes fiktiivistä. Onko luonnontilainen metsä nyt siis satumetsää? Entä onko talousmetsä todellista metsää? Ovatko luontodokumentit fiktiota, koska ne ovat lavastettuja?
Ihminen katsoo maisemaa omasta näkökulmastaan, johon vaikuttavat muun muassa maisemamaalauksen perinne ja metsään liittyvät arvostukset ja tarpeet. Ihmisen on vaikea nähdä metsää puilta ja ymmärtää maiseman takana olevaa ja elävää ekosysteemiä. Tätä väärinymmärrystä teoksessa kuvataan erikoistehosteiden avulla rakennetuilla kuvitteellisilla luonnonilmiöillä ja fantasiajaksolla, jossa on kauhuelokuvan piirteitä. Kauhuelokuvasta lainattu tunnelma on mukana siksi, että tänä päivänä jokainen luontodokumentti muistuttaa ympäristömme kauhistuttavasta tilasta.
Teos on myös dokumentaarinen elokuva luontodokumentin tekemisestä. Kertojaääni ohjaa alkuun tapahtumia vakuuttavasti, mutta vähitellen kerronta alkaa saada erikoisia ja vieraannuttavia sävyjä. Se rikkoo elokuvan pelisääntöjä paljastamalla tavan, jolla luontodokumentitkin rakennetaan manipuloiden, lavastaen, rajaten ja sommitellen sekä osoittaa, miten katsomistapamme ja mielikuvamme muuttuvat uuden tiedon tai tarkemmin katsomisen myötä.
Maija Blåfield (s. 1973) on Helsingissä asuva ja työskentelevä monialainen nykytaiteilija ja elokuvaohjaaja. Hänen liikkuvan kuvan teoksensa sijoittuvat kokeellisen elokuvan ja dokumenttielokuvan välimaastoon, jonka lisäksi hän työskentelee muun muassa valokuvan ja kirjoittamisen keinoin. Blåfieldin teosten keskeisiä aiheita ovat todellisuuden monitulkintaisuus, jokapäiväisen elämämme toisin kokeminen ja ihmisen suhde ympäristöönsä. maijablafield.com
Alun perin nelikanavainen installaatio nähdään Turun taidemuseossa yksikanavaisena.
Näyttely on saanut tukea Museovirastolta.
Taiteilijan työskentelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus, ja teoksen tuotantoa AVEK, Helsingin kaupunki, Olga ja Vilho Linnamon säätiö, Oskar Öflundin säätiö, Suomen elokuvasäätiö, Suomen taideyhdistys ja Taiteen edistämiskeskus.