Sandra Kantasen teokset herättävät kysymyksiä valokuvauksen ja maiseman perimmäisestä luonteesta. Niiden keskiössä ovat todellisen ja ideaalin rajapinta sekä jatkuvassa muutoksessa oleva luonto.
Kantasen kuvalliseen ajatteluun ovat vaikuttaneet erityisesti aasialainen maisemaperinne ja itämainen filosofia, mutta siinä on nähtävissä kaikuja myös länsimaisen maalaustaiteen historiasta. Hän yhdistää teoksissaan valokuvaa ja maalausta korostaakseen kuvaajan aktiivista roolia, kyseenalaistaakseen tekniikoiden erontekoa ja tuodakseen esiin kuvan ja maiseman keinotekoisen luonteen. Monissa teossarjoissaan Kantanen tutkii valokuvan suhdetta aikaan ja materiaan. Teoksissa toistuvat teemat muutoksesta, katoavaisuudesta ja muistin läsnäolosta maisemassa. Luonto näyttäytyy niissä sekä ulkoisena että sisäisenä tilana, jossa ihminen ja ympäristö heijastuvat toisiinsa.
Sandra Kantanen (s. 1974, Helsinki) on valmistunut valokuvaajaksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2003 ja perehtynyt kiinalaiseen maisemamaalaukseen opiskellessaan Pekingissä. Nykyisin hän on yksi tunnetuimmista Helsinki Schoolin kuvaajista, jonka palkittuja teoksia nähdään useimmiten Suomen ulkopuolella. Kantanen asuu ja työskentelee Hangossa.
Näyttely on Kantasen ensimmäinen laajempi museonäyttely, joka esittelee hänen tähänastisen tuotantonsa pääpiirteet. Näyttelyä tukee Museovirasto.
