julkaistu 8.11.2022

Niina Mantsinen: Soft Action

Turun taidemuseo, Studio 18.11.2022 – 15.1.2023

Tervetuloa lehdistötilaisuuteen to 17.11.2022 klo 11 Turun taidemuseoon (Aurakatu 26). Taiteilija on läsnä tilaisuudessa.

Avajaiset torstaina 17.11. klo 17–19.

Niina Mantsinen yhdistää tuotannossaan graffiti- ja katutaidekuvastoa erilaisiin tekstiilitekniikoihin. Hän on erityisesti tunnettu tageja ja graffitimaalauksia kuvaavista käsin tuftatuista ryijyistään. Teokset rikkovat ryijytaiteen perinteitä ja haastavat samalla katsojan tulkitsemaan graffitia uudella tavalla.

Alun perin idea graffitiryijyistä syntyi Mantsisen tutkiessa suomalaisten ja skandinaavisten perinnetekstiilien kuvakieltä ja tekniikkaa. Uusia lähestymistapoja ryijyjen geometrisuuteen etsiessään tutun alakulttuurin ja ryijyn yhdistäminen alkoi tuntua luontevalta ja sopivan hullulta idealta. Kahden toisistaan poikkeavan taiteenlajin liitto tuo uusia näkökulmia kumpaankin kulttuuriin ja niiden historiaan. Mantsisen työskentelyn voi nähdä liittyvän myös laajempaan graffiti- ja tekstiilitaiteen arvostuksen nousuun sekä käsityön demokratisoitumiseen, jonka myötä uudet tekijät ovat löytäneet tekstiilitekniikat ja omaksuneet niitä pehmeän anarkismin ja aktivismin välineeksi.

Monesti Mantsisen ryijyjen lähtökohtana toimii tietyn graffitimaalaajan kiinnostava tyyli. Mantsinen valitsee ryijyiksi sopivat graffitit yhteistyössä maalaajien kanssa. Valintoihin vaikuttavat myös graffitien taustalla olevat tarinat niiden maalauspaikasta, -ajasta ja -tilanteesta. Tuftaaminen sopii Mantsisen mielestä graffitiryijyjen tekemiseen erityisen hyvin ja muistuttaa jollain tapaa spraymaalaamista. Ryijyt jäljentävät graffiteja niiden luonnollisessa koossa, joten suurimpien teosten mitat kasvavat metreihin. Kolossaalista kokoa edustaa myös uusi aluevaltaus, kirjottu VR:n junapressu Baby Bird (2022). Mantsinen opiskelee ja kokeilee jatkuvasti uutta, ja hänen viimeaikaisin tuotantonsa onkin alkanut tehdä tuftauksen rinnalle entistä enemmän tilaa muille elementeille, aiheille ja tekniikoille.

Niina Mantsinen (s. 1986 Pohjois-Karjala) on Helsingissä asuva ja työskentelevä tekstiilitaiteilija, joka on valmistunut muotoilijaksi Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta vuonna 2010. Hän on luonut yli 10 vuoden ajan teoksia yhteistyössä kotimaisten ja kansainvälisten katu- ja graffititaiteilijoiden kanssa. Mantsisen teoksia on ollut esillä lukuisissa yksityis- ja yhteisnäyttelyissä ympäri maailmaa. Viime aikoina hänen tuotantoaan on nähty mm. Joensuun taidemuseossa ja Suomen kulttuuri-instituutissa Tukholmassa.

Näyttelyä ovat tukeneet Museovirasto ja SKR Pohjois-Karjala.

amanuenssi Annina Sirén
annina.siren@turuntaidemuseo.fi