julkaistu 20.1.2023

SHOJI UEDA

Turun taidemuseo 3.2.–21.5.2023

Tervetuloa lehdistötilaisuuteen to 2.2.2023 klo 11 Turun taidemuseoon (Aurakatu 26).
Shoji Uedan lapsenlapsi Yutaka Masutani on läsnä tilaisuudessa.

Avajaiset torstaina 2.2.2023 klo 17–19.

Turun taidemuseon kevätkauden avaa Shoji Uedan (1913–2000) näyttely, joka esittelee teoksia taiteilijan koko uran ajalta ensimmäistä kertaa Suomessa. Uedaa pidetään yhtenä aikansa merkittävimpänä japanilaisena valokuvaajana, ja hänet tunnetaan erityisesti surrealistisista ja unenomaisista kuvistaan, joissa ihmishahmot, usein taiteilijan perheenjäsenet, on sommiteltu leikkisästi hiekan ja taivaan maisemaan.

Käsityöläisperheessä varttunut Ueda kiinnostui kuvataiteista jo nuorena. Hän sai valokuvaajan koulutuksen Tokiossa ja avasi oman valokuvastudion kotikaupungissaan Sakaiminatossa 19-vuotiaana. Uransa aikana hän oli aktiivinen monissa valokuvaajien yhdistyksissä ja avainasemassa muodostamassa useita valokuvaajaryhmiä. Kotiseuturakkaana Ueda matkusti vähän, mutta inspiroitui jo varhain eurooppalaisesta avantgardesta. 1900-luvun Japanissa valokuvalehdet ja -julkaisut olivat tärkeä kanava töiden esille saamiselle ja taidemuotoa koskevalle keskustelulle. Uedalle ne toivat myös tuulahduksia eurooppalaisesta valokuvasta ja sen teknisestä kokeilevuudesta.

Kansainväliseen tunnettuuteen Ueda nousi 1960- ja 1970-luvuilla, kun hänen töitään nähtiin New Yorkin Modernin taiteen museossa ja Ranskassa Arlesin valokuvafestivaaleilla. Shoji Ueda valokuvataiteen museo avasi ovensa Tottorin prefektuurissa 1995. Uedan teoksia on esitelty eri puolilla maailmaa, ja niitä kuuluu moniin merkittäviin kokoelmiin, joista esimerkkeinä Tokyo Photographic Art Museum ja The National Museum of Modern Art Tokiossa, MoMA New Yorkissa ja Pompidou-keskus Pariisissa.

Uedan teoksista välittyy syvällinen huumorintaju ja aivan erityinen esteettinen tapa katsoa maailmaa. Taiteilija kutsui itseään amatööriksi ja kulki omaa tietään välttäen luokittelua ja aikansa vallitsevia taidesuuntauksia. Usein hänen valokuvansa kertovat enemmän taiteilijan sisäisestä mielenmaisemasta kuin kuvattavasta kohteesta. Turun taidemuseossa nähdään yli 130 taiteilijan vedostamaa valokuvaa, ja esillä on Uedan varhaista tuotantoa 1930-luvulta, ikonisia potretteja Tottorin rannikolta ja hiekkadyyneiltä, realistista tyyliä läheneviä kuvasarjoja ja impressionistisia värikuvia 1980-luvulta.

Näyttely on tehty yhteistyössä Shoji Uedan lapsenlapsen Yutaka Masutanin kanssa. Sen toteutuksesta Turun taidemuseossa on vastannut amanuenssi Selina Kiiskinen.

amanuenssi Selina Kiiskinen
selina.kiiskinen@turuntaidemuseo.fi