Clément Cogitore

Les Indes Galantes
24.1.–30.8.2020

Les Indes Galantes (2017) är Clément Cogitores tolkning av den franske kompositören Jean-Philippe Rameaus operabalett med samma namn från år 1735. Rameau inspirerades av rytmerna och rörelserna i indianska stamdanser, Cogitore åter tolkar librettots scen på randen till en vulkan genom gatudansen krumping, som uppkom på gatorna i Los Angeles.

Krumping uppkom på 90-talet i Los Angeles ghetto som en motdemonstration till polisvåldet och den systematiska rasismen. Händelserna fick sin början år 1991 då fyra poliser vid LAPD misshandlade den afroamerikanske taxichauffören Rodney King och på basis av en videoinspelning ställdes inför rätta. Kravallerna utbröt 1992 som en frustrerad reaktion på juryns beslut, enligt vilket poliserna var oskyldiga. K.R.U.M.P. (Kingdom Radically Uplifted Mighty Praise) erbjöd ett fysisk sätt att utan våld kanaliserna spänningarna och manifestera upplevelsen av orättvisa. Dansen spreds från USA till Europa och lever än idag som ett sätt att utan våldshandlingar protestera mot diskriminering och rasistiskt våld. Polisvåldet mot de färgade återkom i rubrikerna i februari 2017 i samband med kravallerna i Paris som en påminnelse om att också det franska samhället har sina svidande smärtpunkter.

Dansverket, som förenar gatudans och högkultur, har skapats i samarbete med Nationaloperan i Paris (Opéra National de Paris). Dansgruppens franska, belgiska och tyska ungdomar anpassar de psykologiskt och fysiskt mycket aggressiva krumprörelserna till den ursprungliga 1700-talsmusiken. En krump battle förkroppsligar rasbetingade, socioekonomiska och politiska spänningar och berättar individuella historier med kollektiv betydelse. Cogitores verk kan också ses som en kommentar till den makt digitaliseringen har i vår tid, då demokratiseringen av bilderna och synligheten kan få existerande samhällsmekanismer att vackla. Dansarna, som själva fotograferar dansen med sina telefoner, är agerande konstnärer samtidigt som de lever sig in i upplevelserna, och de är såväl betraktare som objekt för betraktande.

Den franske bildkonstnären och filmskaparen Clément Cogitore (f. 1983) bor och arbetar i Paris. Hans uttrycksmedel är film, video, installation och fotografi. Verk av Cogitore har varit utställda på flera högt ansedda gallerier och konstmuseer, till exempel Pompidou i Paris och MOMA i New York.

Utställningen har fått understöd av Undervisnings- och kulturministeriet. I samarbete med Eva Hober gallery (FR) ja Reinhard Hauff gallery (DE).

clementcogitore.com